Den otevřených dveří v pražském metru

Datum: 27.1.2013 | Autor: Smazaný uživatel

Málem bez mého povšimnutí proběhl minulou sobotu den otevřených dveří v nově postaveném úseku pražského metra trasy A, respektive traťového úseku nádraží Veleslavín do montážní jámy ve směru na Dejvickou, odkuď trasa pokračovala druhým traťovým tunelem zpět do nádraží Veleslavín a poté takřka 1100 m se sklonem 40 promile přes stanici Petříny na Vypich. 

Plánek

Vše vypuklo před devátou hodinou ráno, kdy se netrpělivě před bránou stanoviště mačkal dav lidí. Tedy zpočátku jsme zde byli čtyři - já, dva redaktoři magazínu ŽP a postarší paní. Pak ani nevím kdy, ale jak jsem se před devatou otočil, táhla se řada až k tramvajovým zastávkám. Čekání příjemně zkracovaly vlaky projíždějící místním nádražím, kdy snad největší pozornost způsobil rychlík s brejlovcem na postrku. Krátce po deváté hodině se vrata otevřely a člověka čekala takřka tříčtvrtěhodina v podzemí.

Po štěrkové cestě jsem sestoupil do stavební jámy stanice Veleslavín, do hloubky 26,5 metru pod zem. Byl to impozantní pohled, když člověk stočil hlavu nahoru a ani by neřekl, že někde nad ním je čilý ruch metropole. Jáma stanice Veleslavín je 26,5 metru hluboká a objem vytěžené zeminy činil cca 70 000 m3. Ve směru pod Evropskou třídu začíná třílodový tunel budoucí stanice. Vydáváme se levým traťovým tunelem několik desítek metrů do stavební jámy E2, kde začala ražba pomocí TBM. Z této jámy se vydáváme zpět druhým traťovým tunelem (ve kterém Metrostav zapoměl rozsvítit, což bylo značně kritizováno) zpět do jámy E1. 

Dále cesta pokračuje jednokolejným traťovým tunelem o délce 1100 metrů se stoupání přes 40 promile. V této části je pět propojek mezi jednotlivými tunely umístěných 200 metrů od sebe. Mají vzduchotechnickou a bezpečnostní funkci. 

Poté vstupujeme do impozantního podzemního prostoru - podzemní stanice Petříny. Jedná se o jednoodní stanici s výškou nadloží 28 metrů. Délka raženého prostoru je 217 metrů. Ražba byla prováděna metodou NRTM. Zde je rovněž možno spatřit eskalátorový tunel o délce 60 metrů, který ústí pžed OD Billa. Na konci prostoru stanice jsou tunely pro obratové koleje a začátek stavební štoly Markéta. 

Přístupová štola Markéta je délky 220 metrů a byla určena pro ražby stanice Petříny. Po dokončení práci se předpokládá její zasypání. Na konci štoly končila i samotná prohlídka.

Jednalo se určitě o vydařenou akci, kterou jsem rád, že jsem navštívil. 

Zdroj: autor, Metrostav